2023 İtibariyle Güncel ve Popüler UI/UX Tasarım Trendleri

2023 İtibariyle Güncel ve Popüler UI/UX Tasarım Trendleri

UI/UX tasarım trendleri de diğer tüm trendler gibi değişmeye devam ediyor. Peki, 2023 itibariyle durum ne? Web sitelerinde hangi UI/UX trendleri kullanılıyor?

En Güncel UI/UX Tasarım Trendleri

Trendleri hayatımızın her alanında görmek mümkün: Moda, sosyal medya, günlük yaşam, hatta 7Slots casino gibi siteler bile onlardan etkileniyor. Bu, sürekli olarak değişmelerine ve dolayısıyla bir kullanıcı olarak elde ettiğimiz deneyimin de değişmesine neden oluyor. Trend değişimlerinin tek bir nedeni yok, ancak daima tasarımcıların tercihlerine göre belirleniyorlar. Bu, her gün ziyaret ettiğimiz web siteleri için de geçerli. 2022-2023 döneminde, her türden web sitesinin tasarımında kayda değer değişimler gerçekleşti. Peki, bunlar nelere odaklandı ve neleri değiştirdi? Diğer bir deyişle, 2023 itibariyle en güncel tasarım trendleri neler sunuyor? Aşağıda, bu soruları cevaplıyoruz.

Karanlık Mod

Son zamanlarda karanlık mod kullanan web sitelerinin ve uygulamaların ne kadar arttığına dikkat ettiniz mi? Bu şık, zarif ve modern bir görünüm. Ancak sadece koyu bir arka plan üzerine beyaz metinler yerleştirmekten ibaret değil. Karanlık mod, şu avantajları da sağlıyor:

  • OLED veya AMOLED ekran kullanan cihazlarda pil tasarrufu elde edebiliyorsunuz.
  • Metnin okunabilirliğini artırıyor.
  • Ekrana gece bakarken göz yorgunluğunu azaltabiliyor.
  • Ekran parlamasını azaltıyor ve mavi ışık etkisini en aza indiriyor.

Bu basit tasarım tercihinin pek çok avantajı var ve mevcut tasarımlara da uygulanması mümkün. Diğer bir deyişle, karanlık mod kullanmak istiyorsanız web sitenizi sıfırdan inşa etmek zorunda değilsiniz: Onu var olan tasarımınıza da ekleyebilirsiniz. Bu nedenle, hem 2023 hem de yakın gelecekte giderek daha çok sayıda web sitesinin bir karanlık moda sahip olduğunu göreceğiz.

Neomorfizm

Bu, tasarımdaki nesnelerin temel özelliklerini vurgulayan ancak geriye kalan her şeyi stilize hale getiren bir tarz. Arka plandaki renkleri, şekilleri ve gölgeleri farklı tekniklerle birleştirerek UI öğelerinin grafik yoğunluğunu artırıyor. Neomorfik bir tasarıma ilk kez baktığınızda yumuşak, üç boyutlu ve sanki plastik gibi göründüğünü düşünebilirsiniz. Bu görsel stil, zarif kullanıcı arayüzleri yaratabiliyor.

Ancak burada UI ve UX tasarımcıları arasında bir çekişme söz konusu. UI tasarımcıları Neomorfik stilleri beğeniyor zira çarpıcı ve benzersiz görseller yaratabiliyorlar. UX tasarımcıları ise tam tersini düşünüyor ve bu görsel stilin temel kullanılabilirlik ilkelerine aykırı olduğuna inanıyor. Gerçekten de, Neomorfik stil sezgisellik ve erişilebilirlik bakımından çok da iyi değil. Tasarım açısından etkileyici ve fütüristik olmasına rağmen, pratikte halen çok yaygınlaşmamış olmasının neden de bu. Ancak 2023 içerisinde kendine özgü görünümünü kullanılabilirlik ile birleştirmeyi başarırsa, popülerliğinin giderek artacağından emin olabilirsiniz.

Paralaks Kaydırmanın Sonuna Geldik

Paralaks kaydırma, uzun zamandan bu yana kullanılan bir tasarım tercihiydi ve basitçe izah etmek gerekirse, CSS kullanılarak arka planın ön plandan farklı bir hızda hareket etmesini sağlayan bir görsel efektti. Çok fazla bilginin bulunduğu sayfalarda kullanılırdı zira kullanıcıların dikkatini bilgilere çekmek konusunda başarılı olduğu düşünülürdü. 2023'te birçok web sitesi paralaks kaydırmayı yavaş yavaş ortadan kaldırmaya başladı. Bu artık trend değil, modası geçmiş bir özellik.

Bunun en önemli nedenlerinden biri Apple. Şimdiye dek paralaks kaydırmayı ana sayfasında kapsamlı bir şekilde kullanıyordu, ancak Dynamic Island özelliğine sahip iPhone 14 serisinin piyasaya sürülmesiyle bunu yapmaktan vazgeçti. Yavaş yavaş sektördeki diğer büyük markaların da aynı şeyi yapmaya başladığını görüyoruz. Bu bağlamda, paralaks kaydırmadan vazgeçmenin başlı başına bir trend haline geldiğini söyleyebiliriz.

Lottie Animasyonları Daha Sık Kullanılıyor

Dijital pazarın her yıl daha rekabetçi hale geliyor ve UX & UI tasarımcıları, kullanıcının dikkatini çekmenin yeni yollarını arıyor. Animasyonlar, 90’lı yılların sonunda hemen her web sitesinde görülebilen bir şeydi ancak sayfa yüklenme hızlarını olumsuz etkiledikleri ve çok kısıtlı özelliklere sahip oldukları için kısa sürede unutuldular. 2023’te ise geri dönüyor gibi duruyorlar. Bunu mümkün kılan şey de, “Lottie”.

Bu, JSON tabanlı bir animasyon dosyası biçiminin adı ve tasarımcıların animasyonları herhangi bir platformda statik elementler kadar kolay bir şekilde çalıştırabilmelerini sağlıyor. Lottie dosyaları oldukça küçük boyutta, herhangi bir cihazda çalışabiliyor ve pikselleşme olmadan ölçeklenebiliyorlar. UI/UX tasarım ekipleri arasında gözlemlenebilecek en belirgin UI trendlerinden biri de Lottie animasyonlarının (türü ne olursa olsun) tüm web sitelerine eklenmeye başlanması.

Mega Altbilgi

Bir web sitesinin altbilgileri, sayfaların altında yer alan ve temel kategorilere bağlantılar ile yasal bilgilendirmeleri içeren kısımdır (footer). Şu ana dek web sitelerindeki en “ihmal edilmiş” kısım olduğunu da söyleyebiliriz zira altbilgi alanıyla özel olarak uğraşan bir tasarım olmamıştır. 2023’te ise bu durum yavaş yavaş değişiyor: Mega Altbilgi olarak bilinen tasarım anlayışı, bu alanı büyütüyor, genellikle “brütal” stil kullanıp dikkat çekici hale getiriyor ve kullanıcıların aradıklarını kolayca bulmalarını sağlamak için farklı bir düzen duygusu oluşturmaya odaklanıyor. Çok fazla bilgi, çok sayıda sayfa veya birden çok etkileşim noktası içeren web siteleri için uygun bir stil olduğunu söylemek mümkün. Zira bu alanda ne kadar çok bağlantı ve bilgi yer alırsa, Mega Altbilgi tasarımı o kadar etkileyici hakle geliyor.

Brütalizm

Bu tasarım tarzı 2021'den beri giderek yaygınlaşıyor. İsminden de tahmin edebileceğiniz gibi, mutlu 3D karakterlere ve parlak renklere yer vermiyor. Bunun yerine, vurgulanmış kenarlar, zıt renkler, kalın harfler ve gerçek hayattan görüntüler içeriyor. Monokromatik olması bile mümkün. Brütalizm ile tasarlanmış bir siteye ilk kez baktığınızda daktilo ile yazılmış bir metne bakıyor gibi hissedebilirsiniz. Bu stil, çoğunlukla kişisel bloglarda tercih ediliyor. Brütalizm için çarpıcı veya etkileyici demek zor, ancak kesinlikle farklı. Kullanıcı, hemen hiç navigasyon sorunu yaşamıyor ve ziyaretçilerin dikkatini belirli bir alana çekmek daha kolay. Bu da, “call to action” mesajlarına odaklanan markalar için iyi bir durum zira kullanıcıyı sıkmadan demek istediklerini doğrudan belirtebiliyorlar. Sadece bu bile, Brütalizm’in yaygınlığını artırmaya devam ediyor.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.