İTO havayolu şirketlerini dinledi

İTO havayolu şirketlerini dinledi

Havayolu şirketlerinin bilet satan acentalara ödediği komisyonları düşürdükten sonra hizmet bedeli ISAD ve İNTURSAB dernekleri ile İTO'da konuşuldu,

Havayolu şirketlerinin bilet satan acentalara ödediği komisyonları düşürdükten sonra hizmet bedeli (Service Charge)’ın da bilet üzerinde gösterilmesiyle gündeme gelen sorunların tartışıldığı İTO’daki toplantı ISAD ve İNTURSAB derneklerinin çağrısı ile gerçekleşti.  

 

Havayolu şirketlerinin biletlerini satan seyahat acentaları uzun süreden beri yaşardıkları sorunlara çözüm getirmesi için Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB)’a yaptıkları başvurulardan sonuç alamadıklarını belirterek konuyu İstanbul Ticaret Odası (İTO)’ya taşıdılar.


Bilet satan acentaların sorunlarını THY yöneticileri ile görüşmelerini amaçlayan toplantı, kısa adı ISAD olan IATA Seyahat Acenteleri Derneği ve kısa adı İNTURSAB olan İnanç Turizmi Seyahat Acenteleri Derneği’nin girişimiyle gerçekleşti.

Başaran Ulusoy rahatsız oldu


Başta Türk Hava Yolları (THY)’nin servis bedeli uygulamalarındaki aksaklıkların  düzeltilmesi olmak üzere acentalar ile havayolu şirketleri arasındaki sorunların ele alındığı toplantıya katılan Başaran Ulusoy'un, bu konuların ancak TÜRSAB’da görüşülebileceği yönündeki itirazı, seyahat acentalarının İTO üyesi olduğunu anımsatan İTO Yönetim Kurulu Üyesi Şaban Dişli tarafından, üyelerinin istedikleri anda her türlü sorunlarını İTO’ya getirecekleri belirtilerek reddedildi.

 

Geniş katılımlı toplantı


İTO Yönetim Kurulu Üyesi Şaban Dişli’nin başkanlık ettiği toplantıya THY Genel Müdür Yardımcısı Orhan Sivrikaya ve Bölge Müdürü Necdet Gürsoy Proje Müdürü Adem Yılmaz, İTO  Hukuk Danışmanı Prof.Dr.Ergun Özsunay, ISAD Başkanı Selma Yılmaz, 88 nolu komite üyesi Can Oroğlu, ISAD Hukuk Danışmanı Av.Kemal Aytaç, İTO’nun konuyla ilgili  88 nolu komitesinden Tahsin Yücefer, Mehmet Öksüz, TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy ile 64 nolu komiteden Komite Başkanı ve aynı zamanda UND Uluslararası Nakliyatçılar Derneği Başkanı Tamer Dinçşahin,Turgut Er Keskin, INTURSAB Başkanı Ahmet Ziya İbrahimoğlu ve Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Özdemir katıldı.


Toplantıda söz alan üyeler, havayolu şirketleri ile olan sorunlarını anlatırken Başaran Ulusoy araya girerek THY ile hiçbir sorunları olmadığını, sorunların İTO’ya getirilmesinden üzüntü duyduğunu söyledi.


“Tavsiye edilen" için düzeltme


Toplantıda söz alan THY Genel Müdür Yardımcısı Orhan Sivrikaya, acentaların yakındığı servis bedelinin bir çeşit sabit komisyon uygulaması olduğunu, bilet fiyatının “tavsiye edilen” şeklinde yazılması konusunu tekrar değerlendireceklerini söyledi.


Sivrikaya, konuşmasında internet ve Call centerlardan acentalarla aynı servis bedelini almaya sadece bir yıl için söz verdiklerini, önümüzdeki Nisandan itibaren rakiplerinden özellikle yabancı IATA havayolları ile rekabet edebilmek için servis bedelinin indirileceğini belirtti.


ISAD THY’den anlayış bekliyor


ISAD Başkanı Selma Yılmaz da yurtdışında uygulamanın söylenildiği gibi olmadığını, acenta fiyatlarının havayolundan daha fazla hizmet bedeli farkı ile satılmadığını, çünkü toptancılığa geçen acentanın havayolundan düşük fiyat aldığını, THY’nin yurtdışında pekçok yerde biletlerinin üzerine fiyat yazmadığını, yani acentaya kaça verdiğinin belli olmadığını, Amerika’da sıfır komisyon uygulaması olmasına rağmen yüzde 7-9 Komisyon verdiğini, bu uygulamanın Türkiye’de Türk kanunlarına göre biletin üzerine fiyat yazarak ve toplama dahil edilmek üzere uygulanmak zorunda olduğunu söyledi.


Acentaların başına bir iş gelmeden


İTO Hukuk Müşaviri Ergun Özsunay, ISAD danışmanı Av.Kemal Aytaç ve UND Başkanı Tamer Dinçşahin ile toplantı başkanı Şadan Dişli, şu andaki uygulamanın acentaların kapanmasına neden olduğunu belirtti.


Şadan Dişli konuşmasında özellikle “tavsiye edilen” sözünün kaldırılması gerektiğini, acentaların can güvenliği için ve kafaları yarılmadan acilen bunun kaldırılıp toplam fiyata dahil edilmesini, Sunexpress kavgası gibi kavgaların ticarette olmaması gerektiğini söyledi.


Öroğlu: ISAD, küçük ve orta boy acentaların sesidir


Toplantıda konuşan İTO 88.nolu Meslek Komitesi üyesi ve ISAD II.Başkanı Can Öroğlu da ortaya çıkan sorunlar konusunda THY’nin yalnız holding ve banka destekli acentaların görüşlerine başvurduğunu belirterek, küçük ve orta ölçekli acentaların sesini sadece ISAD ile duyurabildiklerini, bu yüzden ISAD’ın görüşlerinin dikkate alınması gerektiğini söyledi.


Orhan Sivrikaya ise ISAD ne zaman isterse kendileriyle görüştüklerini, bundan sonra INTURSAB ile de görüşeceklerini belirtti.



TÜRKİYE TURİZM




HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.