
Hangi parti daha çok reklam verdi?
Seçimlerde 13 parti, 100 civarında bağımsız aday yarıştı. Seçime katılan partilerin hemen hemen tamamı reklam harcaması yaptı. En çok hangi parti reklam harcaması yaptı?
En çok harcamayı yapan 5 parti AKP, CHP, MHP, DP ve Genç Parti oldu. Bunların içinde basın reklamları için en çok para harcayan parti CHP oldu. 7 parti outdoor'u kullandı. Bu seçimlerde sinemayı kullanan bir tek parti vardı; AKP.
Aylık Pazarlama Dergisi MediaCat'in şu an bayilerde satılmakta olan Eylül sayısında Pelin Özkan'ın haberinde yer alan bilgilere göre, 22 Temmuz için yapılan reklam harcamalarında pastanın en büyük dilimi outdoor mecrasına gitti.
22,5 milyon YTL'si AKP'nin olmak üzere toplam 32,5 milyon YTL'lik outdoor reklamı yapıldı. AKP billboard dışında ayrıca tüm Türkiye'de toplam 1.300 duvar kullandı. Outdoor uzmanları bunun l ilk olduğunu ve Çemişgezek'te bile iki adet duvar kiralanarak iletişim yapıldığım belirtiyorlar.
Basın geçmiş seçimlerde siyasi partilerin reklamlarımı tarifeler üzerinden yüzde 50 indirim uygulandı. Ancak bu seçimlerde aynı yola gidilmedi. Her zamanki gibi diğer gazeteler Hürriyet’in bu seçimler için özel bir indirim açıklanmasını beklediler. Ancak Hürriyet Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal beklenen açıklamayı yapmadı ve tüm partiler normal tarifelerde yer alan fiyatlarla, tarifelerde açıklanmış genel indirim koşullarını kullanabildiler. Bu da yaklaşık yüzde 35'lik bir indirime denk geldi. Bu seçimlerde Bileşim Medya'nın tarifeler üzerinden hesapladığı rakam toplam 48,5 milyon YTL civarında görünse de basına giden para indirimlerden sınıra 31,5 milyon YTL oldu.
Sinema ise Bileşim hesaplamasına göre 1 milyon YTL gibi görünse de, alınan indirimlerle birlikte sinema mecrasına giden para 250 hin YTL oldu.
AKP, 2002 ve 2004 seçimlerinden farklı olarak, kurulduğundan beri ilk kez basına propaganda amaçlı bütçe ayırdı. AKP'nin basın bütçesi 0,5 milyon YTL civarında oldu.
AKP MESAJLARINI YERELLEŞTİRDİ
İletişimi en profesyonelce uygulayan parti AKP oldu. Rakiplerle ilgili negatif mesajlardan kaçındı, yaptıklarını ve yapacaklarını belirterek kendilerine bir şans daha verilmesini ve icraatlarının yarım bırakılmamasını istedi. Bir başka dikkat çekici nokta ise AKP'nin her ile uygun ayrı reklam stratejileri geliştirmesiydi. Araştırmayı en iyi kullanan parti oldu. Tüm iller araştırma kapsamında oldu ve sorunlu gördükleri illere hemen müdahale ettiler. Örneğin en problemli il gibi görünen Mersin için birkaç kez özel çalışmalar yapıldı.
Ayrıca outdoor kullandıklara bölgelerde yakın çevredeki duruma göre iletişim söylemleri kurgulandı. Örneğin bölgede okul sayısında artış olmuşsa eğitimle ilgili bir mesaj, sağlık hizmetleriyle ilgili bir iyileşme varsa sağlık konusunda bir mesaj verildi.
AKP'YE NİYET, DP'YE KISMET
Seçim öncesi sık sık Ali Taran ile çalışacağı dile getirilen AKP, eski reklamcısı Erol Olçok'la yoluna devam etti. AKP'ye yakın kaynakların anlattığına göre Ali Taran’ın AKP'ye sunduğu kampanyalar negatif unsurlar taşıyor, 'ak mı kara mı", 'tamam mı devam mı?' şeklinde karı mesajlar içeriyordu. Bu önerilerin AKP yetkililerime kabul edilmediğini belirten aynı kaynaklar AKP tarafından kabul edilmeyen söz konusu kampanyanın çok benzerinin Demokrat Parti'ye uygulandığını öne sürüyor.
CHP Güzel Sanatlar Saatchi&Saatchi ile çalıştı ve temel mesajı 'Şimdi CHP zamanı' oldu.
Toplam 64 milyon YTL civarında reklam harcamasıyla bir seçim dönemini daha geride bıraktık. Temennimiz, partilerin siyasal iletişimi seçim dönemlerinden ibaret bir etkinlik gibi görmekten bir an önce kurtulmaları ve sürekli bir profesyonel iletişim hizmeti alma kültürüne nihayet sahip olabilmeleri...
BASINDA EN COK REKLAM YAPAN PARTİLER
PARTİ Tutar YTL
Cumhuriyet Halk Partisi 18,560,937
Ak Parti 14,556,484
Milliyetçi Hareket Partisi 5.686,728
Demokrat Parti 4,624,950
Genç Parti 3,645,799
Saadet Partisi 540,054
Halkın Yükseliş Partisi 352,929
Demokratik Sol Parti 262,422
işçi Partisi 205,221
Türkiye Komünist Partisi 90,827
Bağımsız Türkiye Partisi 73,025
Liberal Demokrat Parti 45,059
Sosyal Demokrat Halk Partisi 9,945
Özgürlük Dayanışma Partisi 7.335
Müdafaa-ı Hukuk Hareketi Partisi 2,475
OUTDOOR KULLANAN PARTİLER
Ak Parti
Cumhuriyet Halk Partisi
Milliyetçi Hareket Partisi
Demokrat Parti
Büyük Birlik Partisi
Saadet Partisi
İşçi Partisi
(MediaCat)
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.