Beyond belonging III- ALMANCI!

Beyond belonging III- ALMANCI!

Berlin'den tiyatro, film ve konserler 12-20 Haziran'da garajistanbul, Ghetto ve İst. Modern'de.

İstanbul ve Berlin arasındaki kardeş şehir ilişkisinin 20. yıldönümü kutlamaları ve Ernst Reuter Girişimi'nin Türk-Alman Diyaloğu  kapsamında, Goethe-Institut Istanbul, Kulturprojekte Berlin ile açılışını bu sezon yapmış olan Ballhaus Naunynstrasse ve Hebbel Am Ufer tiyatroları, Beyond Belonging III – Almancı ! yı sunuyor ve bu programla Berlin’den tiyatro ve göç bağlamında en yeni ve yaratıcı örneklerden bir demeti İstanbul’a taşıyor.

Berlin ve İstanbul gibi metropollerde, tamamen farklı deneyimlere sahip insanların yolları kesişir. Metropollerin sunduğu bu yerellikler arasılık ve farklı kültürel biçimlerin karşılaşabilmesi için bir buluşma noktası olmaları, yeni bir şeylerin yaratılabilmesi için de bir fırsat sunar aynı zamanda. Festivalin İstanbul’da gerçekleştirilecek bu üçüncü sunumunda yer alan Berlin kökenli kültürler ötesi gerçekliklerde, İstanbul’un da önemli bir yeri var.

En geç Fatih Akın’ın elde ettiği uluslararası başarıdan beri, Almancı imajı değişti. İş göçünün başlangıcından yaklaşık 50 yıl sonra, bir zamanların misafir işçilerinin çocukları ve torunları, hikayeleriyle bu sefer Almanya’dan İstanbul’a geliyorlar. Programda, genç Alman-Türk yönetmenlerin sahnelenecek altı tiyatro projesinin yanısıra Karşı Resimler başlıklı, Alman-Türk sinemasının örneklerinin yeraldığı film programı ve iki DJ müzik gecesi de yer alıyor.

TİYATRO

DER BESUCH (ZİYARET)
Yazan ve yöneten: Hakan Savaş Mican
Ballhaus Naunynstrasse Prodüksiyonu
13 Haziran 2009, saat 20.00, garajistanbul
Gösteri sonrası yönetmen ve oyuncularla söyleşi

Berlin: İkinci Dünya Savaşı’nda kentin üzerine yağan binlerce bombalardan biri patlamamış halde bulununca mahalleler boşaltılır, insanlar geçici barınaklara yerleştirilir. Bu barınaklardan birinde birbirlerinden çok farklı insanlar biraraya gelir: İsrailli Ada ile oğlu Eval, Almanya’yla olan son ilişkilerini koparmak üzere birkaç günlüğüne kente gelmişlerdir. İhsan ile torunu Melike arasındaki ilişki ise yıllar önce kopmuştur. Melike, Alman taşrasındaki küçük burjuva dünyasından kaçıp Berlin’e gelmiş, tek memleketi olarak gördüğü domates bahçesini kaybetme tehdidiyle karşı karşıya bulunan dedesi İhsan’ı bulmuştur. Her kahramanın içinde taşıdığı bomba ise, yollarının kesiştiği bir gece patlamaya hazırdır. Geçmişle açık bir hesabı vardır hepsinin ve hesap Berlin’de görülecektir; geçmişin günümüzü her daim yakaladığı Berlin’de. Çok farklı kuşaklardan ve tiyatro geleneklerinden gelen oyuncu ekibi içinde Rainer Werner Fassbinder’in oyuncusu Heide Simon da sahne alıyor.

JENSEITS (ÖTE TARAF)
Yazan: Nurkan Er ve Tunçay Kulaoğlu
Yöneten: Nurkan Er
Hebbel am Ufer ve Nurkan Er Prodüksiyonu; Ballhaus Naunynstrasse ile işbirliğiyle
15 Haziran 2009, saat 20.00, garajistanbul
Gösteri sonrası yönetmen ve oyuncularla söyleşi
Oyun, Nurkan Er’in Berlin’de yaşayan Türkiye kökenli eşcinsel erkeklerle yaptığı röportajlara dayanıyor. Oyunun odak merkezinde, eşcinsel ve Türk gibi kalıplaştırılmış, hem başkaları tarafından biçimlendirilen hem de öznelerin kendilerinin belirlediği iki kavram yeralıyor. Biraraya geldiklerinde olumlu bir kimlik yapısına bürüneveren sözkonusu bu iki kavram, etnik-kültürel arka planında, bugüne kadar pek bilinmeyen çatışma alanları yaratıyor. Öte Taraf, çoğunluk topluma ilişkin aidiyet diskuruna farklı bir pencereden bakıyor. Oyun metnini birlikte yazan Nurkan Er ve Tunçay Kulaoğlu, Almanya’nın önde gelen tiyatro dergilerinden Theater heute tarafından umut veren genç yazarlar kategorisinde aday gösterildiler. Geçen yılki prömiyerinden sonra Ballhaus Naunynstrasse’de oynanmaya devam eden oyun, son olarak Bern Çağdaş Tiyatro Festivali ve Duisburg Akzente Festivali’ne davet edildi.

EIN WARNGEDICHT (BİR İHTAR ŞİİRİ)     
Yazan ve yöneten: Tamer Yiğit ve Branca Prlic
Hebbel am Ufer Prodüksiyonu
16 Haziran 2009, saat 20.00, garajistanbul
Gösteri sonrası yönetmenler ve oyuncularla söyleşi

Tamer Yiğit ve Branca Prlic, Kreuzberg’de bulunan bir okulun bahçesinde gençlerle gündelik yaşamları üzerine söyleşilerde bulundu. Bu gençlerin hayat deneyimleri, özlemleri ve dertleri, oyununun temelini oluşturuyor. Yiğit ve Prlic, genç oyuncularıyla birlikte, insanları kazanma ve dışlama ilkesi üzerinde yükselen bir sisteme karşı ve bu sistem üzerine hikayeler anlatıyor. „Tony’nin elindeki torbayı patlatması, Knut’un bir cümleyi sarfedebilmek için harcadığı sonsuz zaman oyunun asıl kalitesini oluşturan sessizlik ve kaos arasındaki şiirsel dengeyi simgeliyor: Beş para etmedikleri hissinin gerçek olabileceği korkusu öğrencilerin yakasını bırakmıyor ve oyunun son şiirinde de dile getirildiği gibi buna karşı son direniş umudunu sadece bir savaşçıda görüyorlar.“ (Tageszeitung, 4 Ekim 2008)

GAZİNO ARABESK
Aziza A., İdil Üner, Tim Seyfi, Laurens Walter ve İlke Üner ile Arabesk Müzikali
Yöneten: Neco Çelik
Ballhaus Naunynstrasse Prodüksiyonu
17 Haziran 2009, saat 20.00, GHETTO Genuine Music Lounge 
Gösteri sonrası yönetmenler ve oyuncularla söyleşi

Keder, depresyon, umarsızlık! Dertlere derman yoksa, yapacak tek şey kalıyor: Son damlasına kadar yenilginin keyfini çıkarabilmek! Bunun nasıl yapılacağını ise, kederlerin ve acıların kesin ve tavizsiz ifadesi arabesk gösteriyor bize.  O arabesk ki ne İstanbul’da ne de Berlin’de varolan bir şark arayışıdır; gönüllerin şark’ının... Gazino Arabesk bir gece boyunca işte bu yaşam duygusuna teslim ediyor kendini. Aşk, nefret, tutku ve entrikalar yumağına saplanmış beş oyuncu ruhlarını yırtarcasına söylüyorlar şarkılarını. Neco Çelik, 70’li yılların arabesk filmlerinin motiflerinden yola çıkarak, Fatih Akın’ın neredeyse tüm filmlerinde rol alan İdil Üner, Soul müziğinin Berlin’deki kraliçesi Aziza A. ve İki Süper Film Birden’in kahramanı Tim Seyfi ve oyuncu ekibiyle bir ilke imza atıyor: Arabesk müzikali! 

ZEY’BrEaK
Konsept ve Koreografi: Kadir „Amigo“ Memiş
Ballhaus Naunynstrasse Prodüksiyonu
18 Haziran 2009, saat 19.00, garajistanbul
Gösteri sonrası dansçılarla söyleşi
ZEY'BrEaK dünyada başka bir benzeri olmayan Zeybek danslarıyla Breakdance’i buluşturuyor. Zeybek kültürü, nasıl saygı, gurur, sadakat ve bireysellik temelinde yükseliyorsa, HipHop kültürü de bu değerlerden yola çıkıyor. Kendi özyaşam öyküsünden hareket eden Memiş ile onun aynası olan Yavuz Topuz, ayrılığın, yolların ve kavuşmaların kendini durdurak bilmeden tekrarlayan hikayesini anlatıyor. Bu temelde oluşan çokbaşlı mekanlar ise bağlama ustası Nevzat Akpınar’ın besteleriyle şekilleniyor. Anadolu ve Avrupa müzik geleneklerinden hareket eden Akpınar ve grubunun müziğinde zeybek ve HipHop bir potada eriyor. Yüzyılların geleneği çağımızın metropol tınılarıyla çarpışıyor. ZEY’BrEaK, kurucusu olduğu Berlinli Flyingsteps grubuyla Breakdance’de dört dünya birinciliği olan Kadir Memiş’in ilk uzun solo çalışması.

KLASSENTREFFEN – DIE 2. GENERATION (MEZUNİYET BULUŞMASI – 2. KUŞAK)
Yöneten: Lukas Langhoff ve Hülya Duyar
Alaylılar Akademisi Prodüksiyonu; Hebbel am Ufer ve Ballhaus Naunynstrasse işbirliğiyle
20 Haziran 2009, saat 17.00, garajistanbul
Gösteri öncesi saat 16.00’da atölye sohbeti

„Onlar başkomiser, milletvekili, müzik yapımcısı ya da Emel
Zeynelabidin örneğinde olduğu gibi rüştünü ispatlamış dinsellik talepleriyle medyanın ilgi odağı olmuş şahsiyetler. Anne babaları, daha iyi bir hayat kurmak için, kırk yıl önce, çoğu misafir işçi olarak, Almanya’ya gelmiş. Emel Abidin-Algan, Tuna Başgerdan, Dilek Bölükgiray, Hülya Duyar, Özcan Mutlu ve Ünal Yüksel ile toplumsal yaşamda yüksek mevkilere gelmiş ikinci kuşak altı Türk-Alman sahneye çıkıyor. ‚Mezuniyet Buluşması’nın çıkış ve varış noktasını bu kahramanlar oluşturuyor (...) Ama oyun boyunca ‚yüksek mevki’ kavramı dönüşüm geçiriyor. Önce meslek kariyeri sözkonusuyken, başardıkları işlerin asıl özünün, çelişkilerle yaşamak olduğu ortaya çıkıyor: farklı iki dünyanın iyi ve kötü taraflarını bilmek ve bu çelişkiler yumağında kendilerini ayakta  tutabilecek bir yolu bulmak.“       (Simone Kaempf, Nachtkritik)

KISA FİLMLER @ GOETHE-INSTITUT ISTANBUL 
 
Shorts on Sunday I: Hakan Savaş Mican Filmleri
14 Haziran 2009, saat 13.00
Beyond Belonging III Almancı! festivaline yazıp yönettiği ilk tiyatro oyunu „Der Besuch“ (Ziyaret) ile katılan Berlin Alman Sinema ve Televizyon Akademisi öğrencisi Halan Savaş Mican’ın dört kısa filmi programda yer alıyor.
 
Adems Sohn (Adem’in Oğlu)
D 2008, 30’

Fremd (Yabancı)
D 2006, 18’

For 30 Minutes (30 Dakikalığına)
D 2005, 5’

Fliegender Teppich (Uçan Halı)
D 2009, 13’
 
Shorts on Sunday II: Ayşe Polat ve Mıraz Bezar Filmleri
14 Haziran 2009, saat 15.00
Program, Almancı Festivali’ne „Auslandstournee“ (Yurtdışı Turnesi) ve „En Garde“ adlı uzun metrajlı filmleriyle katılan Ayşe Polat ile yönetmen Mıraz Bezar’ın ödüllü kısa filmlerinden oluşuyor.
 
Fremdennacht (Yabancı Gece) 
D 1922, 15’
Yönetmen: Ayşe Polat

Ein Fest für Beyhan
(Beyhan’ın Şenliği) 
1994, 25’
Yönetmen: Ayşe Polat

Gräfin Sophia Hatun
(Kontes Sophia Hatun) 
D 1997, 15’
Yönetmen: Ayşe Polat

Berivan 
D 1994, 11’
Yönetmen: Mıraz Bezar

Fern (Uzak)
D 1997, 14’ 
Yönetmen: Mıraz Bezar

Freiwild (Av) 
D 2000, 8’
Yönetmen: Mıraz Bezar
  
Shorts on Sunday III: Odak: İstanbul
14 Haziran 2009, saat 17.00
İstanbul’da çekilen bu kısa filmler, gerek anlattıkları hikayelerin konuları gerekse anlatım dilleriyle, kente çok farklı pencerelerden bakıyor.
 
Der Mann mit dem weißen Mantel
(Beyaz Mantolu Adam)
D 2000, 15’
Yönetmen: Yüksel Yavuz

Die Liebenden vom Hotel von Osman
(Otel Osman’ın Aşıkları)
D 2001, 14’ 

Hinter der Tür (Kapının Ardında)
D 2004, 15' 
Yönetmen: Neco Çelik

Bıyık
D 2004, 15’ 
Yönetmen: Lale Nalpantoğlu
 
Shorts on Sunday IV: Compilation
14 Haziran 2009, saat 19.00
Bu kısa film paketi çerçevesinde gösterilen filmler, Türkiye kökenli genç sinemacıların kısa filmlerinin sahip olduğu geniş yelpazeye örnek oluşturan eserlerden oluşuyor.


A Father's Prayer
(Bir Babanın Duası) 
D 2006, 6’
Yönetmen: Döndü Kılıç

Alemanya
D 2002, 15’ 
Yönetmen: Savaş Ceviz

Das Dorf (Köy)
D 2009, 11’
Yönetmen: Mustafa Dok

Die sechs Tage von Adem  und Eva  (Adem ile Havva’nın Altı Günü)
D 2009, 15’ 
Yön: T. Kulaoğlu, M. Priessner

Eine kleine Geschichte
(Küçük Bir Öykü)
D 2001, 15’ 
Yönetmen: Bülent Akıncı

Frizör (Berber)
D 2003, 15’
Yönetmen: Ayhan Salar

Gift (Hediye)
D 2003, 13’
Yönetmen: Harun Hazar

Lassie
D 2002, 10’ Yönetmen: Sinan Akkuş

Menschenskind (İnsan Evladı)
D 2004, 11’
Yönetmen: İbrahim Kahraman

Totentraum (Ölürüya)
D 1995, 15'
Yönetmen: Ayhan Salar
 
MAHALLEDEN HABERLER @ GOETHE-INSTITUT ISTANBUL
15 Haziran 2009, saat 16.00

Akademik kariyeri olmayan göçmen kökenli genç yeteneklere özellikle sinema ve tiyatro alanlarında destek vermek amacıyla oluşturulan Alaylılar Akademisi, Ballhaus Naunynstrasse bünyesinde Mahalleden Haberler projesini yaşama geçirdi. Medyada sürekli sorunlu bölge olarak lanse edilen Kreuzberg’de yaşayan gençler, gündelik sorunlarını alternatif bir yaklaşımla işliyorlar. Konularını kendileri seçen, röportajları da kendileri yapan gençlerin hazırladığı haberler, farklı estetik ve sanatsal yaklaşımlar temelinde, dışlanma mekanizmalarına karşı alternatif bir haber programı olma niteliğini taşıyor. Almancı Festivali kapsamında gençlerin hazırladığı üç bölümlük Mahalleden Haberler gösteriliyor.

MÜZİK @ GHETTO Genuine Music Lounge 
Açılış partisi: 12 Haziran 2009
saat 22.00’dan itibaren
DJ İpek İpekçioğlu, DJ Superdjango aka Fatih Akın (katılımı soruldu), Electric Migration, Dance Floor Killer Machine, Ceza

Kapanış partisi: 20 Haziran 2009
saat 23.00’dan itibaren
Session:
Volkan T. & Special Guests ile HipHop Konseri, MC / DJ Don Rispetto ile Kanakwood Lounge, DJ İpek İpekçioğlu

Ghetto: Yellow Lounge (Universal) MC Gio Di Sera,  DJ İpek, Electric Migration mit Çeto & Pascha, Yellow Lounge (Universal)

13.06.2009
15.06.2009
16.06.2009
17.06.2009
18.06.2009
20.06.2009
14.06.2009
12.06.2009

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.