• BIST 81.712
  • Altın 147,398
  • Dolar 3,8050
  • Euro 4,0356
  • İstanbul 5 °C
  • Ankara 0 °C

Yataktan çıkamayanlar için reçete

Yataktan çıkamayanlar için reçete
Uyandığında kalkamayan ve 'ne olur bir kaç dakika daha yatabilsem' diyenlere Psikolog Işın Akı, yataktan çıkamamanın nedenleri ve çıkmanın kolay yöntemlerini anlattı

Psikolog Işın Akı yataktan çıkamamanın nedenleri ve çıkmanın kolay yöntemlerini anlattı.Yatakta uzun kalışın aslında kararsız, programsız, net olmayan bir ruh halinin simgesi olduğunun altını çizen Akı, "Burada önemli olan bu tercümeyi yapabilmek, beyni sorunların çözümü doğrultusunda çalıştırabilmektir. Uykunun kalitesi daima uyunan süreden daha önemli.

Pek çok kişi uzun süre yatakta kalıp, kendisi ile şu veya bu şekilde oyunlar oynayarak, kendini ikna etmeye çalışarak süreyi uzatmaya çalışır. Bu tür uykular vücudu dinlendirmez. Beyinsel bir ağırlıkla, uyku sersemi, kararsız ve isteksiz kalkılır yataktan. Uykunun kalitesi ve süresi bozulur, tabii ruh hali de!"Yataktan mutlu ve bir çırpıda kalkmak için bunları yapın: Sorunlarınızı saptayıp, programa bağlayın. Yatarken kafanız net olsun. Kendinizi kötü haberlere, uyuşukluğa teslim etmeyin.

Çözümsüz sorunlarla yatış, sıkıntıları ve kabusları da beraberinde getirir. Huzursuz yatış yerine hiç yatmamakdaha akılcıdır. Uyku sırasında beynin ürettiği çözümleri yakalamak için başucunuza teyp koyup yatın. Çalışırken vücudunuzu doğru kullanarak kas ağrılarını engelleyin. B ve C vitaminleri potasyum, çinko içeren besinler tüketin. Yeteri kadar karbonhidrat alın, yorgunluktan korunursunuz. 8-10 bardak su için. Yatmadan en az 2 saat önce yemek yeyin. Odayı havalandırın. Oksijenli ortam kas yorgunluğunu giderir. Yatak ve yastığınız ergonomik olsun.

"B ir türlü yataktan kalkamıyorum. Nasıl bir çözüm yolu geliştireceğimi de bilmiyorum. İşe gitmek, yüzümü yıkamak bile istemiyorum. Yataktan fırlamak için telefonun alarmına garip, iğrenç müzikler koydum ama, nafile! Benimkisi uyuma isteği değil, "sadece aptallar 8 saat uyur" biliyorum, benim canım yataktan çıkmak istemiyor. Çoğunlukla alakasız saatlerde uyumak istiyorum.

Akşam eve gelince cin gibi oluyor, sabaha kadar oturmak istiyorum. Ah o sabahlar yok mu!Tam bir kabus." Psikolog Işın Akı, adı kendisinde saklı bir hastasının sabah yakınması ve yataktan kalkamama şikayetini böyle aktarıyor. Işın Akı'ya göre yataktan kalkmak istememenin pek çok nedeni var. Ve aslında hepsinin de temeli ruhsal. Yani psikolojik.

NEDEN KALKAMIYORUZ

Konuyu fiziksel ve ruhsal olarak ayırmak gerektiğini söylüyor Işın Akı fizikselleri sıralıyor; Besin yetersizliği, vücutta bazı vitamin ve minerallerin eksilmesi, tiroit bezi bozukluğu, tansiyon, kalp, enfeksiyon hastalıkları ve çok sigara yorgunluğu artırıyor. Hareketli yaşantınız yoksa, kapınızın önünden arabaya binip, işe gidiyor, gün boyu PC karşısında oturuyor, akşam arabayla eve gidip, TV karşısında pinekleyip uyuyorsak bu müthiş bir yorgunluk getiriyor.

İnsan vücudu fizyolojik olarak bazı hareketleri yapmak üzere planlanmış. Bilgeler insanı her zaman kendini önemsemeye, dingin ruh hali edinmeye çağrır ama günümüzde bilgeleri kimsenin umarsadığı yok. Zaten öyle bir akış da sözkonusu değil. Bize kalan anlamsızca ve neredeyse ışık hızıyla dönen günlük çarkın dişlilerine ruhumuzu sıkıştırmamak, belli formülleri uygulamak, zinde kalkmanın yolu bu.

ZİHNİ KARIŞTIRMAYALIM

Hareketsizliğin yol açtığı sorunlar var. Hareketsiz bırakılan eklem ve kaslar ağrımaya, yıpranmaya ve fiziksel yorgunluk vermeye başlıyor. Baş, boyun, omurga, bel ağrıları devreye giriyor. Kişi daha önce yaptığı işleri yaparken zorlanmaya başlıyor. Zihni karışıyor. Sinirli, alıngan, unutkan hale geliyor, konsantrasyonu bozuluyor. Hareketsiz yaşam kilo sorununu da beraberinde getiriyor. Kilo da hastalıkları. Hastalıklar yaşlanmayı, yaşlanma cinsel isteksizliği, iş kaybını ve dolayısıyla da uçsuz bucaksız bir mutsuzluğu.

CİNSEL ZAFİYET YAPIYOR

Işın Akı "İşleyen demir ışıldar, en çok yorulan en az çalışandır" diyor. Ve bakın çarpıcı bir açıklama daha yapıyor: "Bütün bunlar tek kapıya çıkıyor, kapıdan içeri girdiğinizde karşınızda sizi cinsel zafiyet bekliyor. Sonu depresyona kadar giden cinsel isteksizlik sorununu en çok erkekler yaşıyor. Hareketsizlik, maddi sorunlar, eşin ilgisizliği, evliliğin getirdiği sorunlar, iş performansındaki başarısızlık, erkeklerde hem kısırlığa hem de cinsel zafiyete neden oluyor."

DUYGUSAL NEDENLER

Yatakta uzun saatler geçirmenin, bir türlü uyanmak ve güne sarılmak istememenin çok fazla ruhsal nedeni olduğunu vurgulayan Işın Akı bunları da şöyle sıralıyor: Kişinin aile ve iş ortamında sorun yaşaması. Eşiyle anlaşamaması. Cinsel sorunları olması, erken boşalma, iktidarsızlık, eşten soğuma, aşırı kilo sonucu ilişkide bulunamama. Aileden birinin kaybı. Maddi sıkıntılar yaşanması. Geleceğe ait derin kaygılar taşınması. Aileden gelen genetik ruhsal sorunlar (şizofreni gibi).


(Bugün)

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 1998 Şişli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0 212 213 32 05 | Haber Scripti: CM Bilişim