• BIST 90.383
  • Altın 144,409
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 15 °C

Şeker hastalığını önlemek elinizde

Şeker hastalığını önlemek elinizde
Şekerli gıdaların salgıladığı insülin hormonu kilo vermeyi zorlaştırır.

Şeker ve şekerli gıdaların kan şekerini ani yükseltme özelliği ile çabuk acıkmayı ve tatlı krizlerini tetiklediğini biliyorsunuz. Şekerli besinlerin tüketilmesiyle tekrar eden insülin salınımı bir süre sonra insülin direncine neden olur. Hücrelerin insüline karşı duyarsızlaşması anlamına gelen bu durum sonuçta şeker hastalığını doğurur. Şekerli gıdalar, glisemik indeksi yüksek besinler şişmanlatıcı insülin hormonu salgılanmasına neden olur ki bu zayıflamak isteyen ve kilo sorunu yaşayan kişilerin kilo vermede zorlanmasının en önemli sebeplerinden biridir. İnsülin direncine sahip kişiler kilo vermekte zorlanırlar.

İNSÜLİN DİRENCİNİZ VARSA

Özellikle insülin direncine sahip ve kilo vermekte zorlananların uygulayacakları diyet programı özellikle kan şekerinin ani yükselmesini engelleyecek glisemik indeksi düşük ya da glisemik indeksi düşürecek besinlerin yüksek besinlerle bir arada tüketileceği bir diyet programı besinlerle oluşturulacak diyet olmalıdır. Lif içeriği yüksek besinlerin bu diyet programında ayrıcalıklı bir yeri vardır. Lif oranı yüksek besinler glisemik indeksi yüksek dahi olsalar kan şekerini ani yükseltmezler, bu nedenle lifli besinlere ağırlık verilmesi önemlidir. Şeker hastalarının glisemik indeks konusuna dikkat etmesi çok önemlidir.

GLiSEMiK iNDEKS DEĞERLERiNi ÖĞRENiN

DÜŞÜK

Barbunya, kuru fasulye, nohut, mercimek, portakal, elma, kepekli ekmek, yulaf, tam buğday ekmeği, elma, armut, ham şeftali, mandalina, erik, çilek, kiraz, kayısı, greyfurt, süt, yoğurt, fındık, vişne, dondurma, taze fasülye.

ORTA

Esmer pirinç, çavdar ekmeği, kivi, kayısı, olgun şeftali, bulgur pilavı, makarna, portakal suyu, spagetti.

YÜKSEK

Patates, beyaz ekmek, beyaz pirinç, beyaz şeker, beyaz un, muz kavun, karpuz, mısır, börek, hamur işleri, havuç, pancar turp, incir, bal, mısır gevreği, kuru üzüm. Glisemik indeks karbonhidratların kan şekeri düzeyine olan etkileri ölçümleme sistemi olarak adlandırılır. Besinlerin karbonhidrat içerikleri kan şekerini değişik derecelerde yükseltmekte olup glisemik indeksi düşük olan besinler genelde tercih edilen besinlerdir. Örneğin ham şeftalinin glisemik indeksi düşükken olgun şeftalinin yüksektir.

Yine aynı şekilde fırında pişen patates orta glisemik indeks listesindeyken yağda kızarmış patates yüksek glisemiks indeks sınıfındadır. Taze meyve suları düşük ve orta glisemik indeksli işlenmiş meyve suları (konsantre meyve suları) yüksek glisemik indekslidir. Ayrıca meyveler meyve sularından daha düşük glisemik indekse sahiptir. Meyveleri posalarıyla tüketerek glisemik indeksi daha düşük hale getirmek mümkündür. Glisemik indeksi yüksek ya da orta bir besin tüketmeniz halinde yanına düşük glisemik indeksli besin ilave edin. Örneğin patatesi domatesle; pirincle kabakla; muzu salatayla.

DiYABETiN BELiRTiLERi

** Kilo kaybı.

** Enfeksiyonlara eğilim ve yaraların çabuk iyileşememesi.

** İştah artışı ve çok yeme. 

** Sık idrara çıkma. 

** Çok su içme ve susama. 

** Gizli şekeri olan kişiler genelde kiloludurlar ve yeme alışkanlıkları bozuktur.

Eğer zamanında şeker hastalığı gelişmeden önce teşhis edilir ve fazla kilolar verilirse şeker hastalığının gelişme riski oldukça düşer.

KAYGILI MISINIZ?

Fazla miktarda şeker hipogliseminin yükselmesine neden olur ki bu da endişe bozukluğuna etkendir. Bu sebeple sindirimi uzun süreli olan kompleks karbonhidratların tüketilmesi uygundur. Yine beyindeki serotonin düzeyini artırmak için spor yapın. Vücut egzersiz esnasında harcanan kas gücünü tekrar yerine koyabilmek için daha büyük aminoasitlerden faydalanır uzun süre yapıldığında endorfin salgılar. Böylelikle spor mutluluk halini artıracak, endişeyi azaltacaktır.

Panikataklılar için beslenme uyarısı

Tatlı, kan şekerini ani yükseltecek her türlü şekerli gıda. Uzun süre aç kalmak, düzensiz belenme. Az su ve sıvı tüketimi. Kahve ve kafein. Yüksek kolesterol içerikli gıdalar. Aşırı tuzdan kaçının.

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 1998 Şişli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0 212 213 32 05 | Haber Scripti: CM Bilişim