• BIST 108.489
  • Altın 151,139
  • Dolar 3,6704
  • Euro 4,3242
  • İstanbul 17 °C
  • Ankara 7 °C

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch
Bugün 50 bine yakın çalışanı, yüzlerce medya şirketini bünyesinde bulunduran News Corporation’ın sahibi Rupert Murdoch, her zaman hırsları ve başarıya açlığı ile öne çıkıyordu.

1931 yılında Avustralya’nın Melbourne kentinde doğan Rupert Murdoch’un hayatı 20 yaşına girdiğinde köklü bir değişime uğradı. Oxford Üniversitesi’ni bitirmesinin ardından kısa bir süre Daily Express gazetesinde çalıştı. 1951 yılında babası Sir Keith Murdoch’tan kalan The Adelaide News gazetesiyle de ulusal yayıncılığa ilk adımını attı. Bu adım, onu günümüzün medya devi haline getirdi.

Murdoch, şu anda dünyanın dört bir yanına yayılmış 70’ten fazla televizyon kanalına ve 200’e yakın gazeteye sahip. News Corporation’ın 2006 sonundaki toplam varlıklarının değeri 59 milyar dolardı. Yıllık toplam gelirleri ise yaklaşık 27 milyar dolara ulaşıyor.

20th Century Fox, Fox Television Studios, DIRECTV, Harper Collins Publishers, Festival Records, The New York Post ve son olarak 1 Ağustos 2007’de satın aldığı, The Wall Street Journal’ı yayımlayan Dow Jones ile Murdoch, gerek yayıncılık gerekse siyaset dünyasında oldukça etkin bir konumda yer alıyor.



Peki sık sık tekel olmakla itham edilen Murdoch, küçük bir kasaba gazetesinde çıktığı yolculukta, dünyanın en büyük ve en etkili medya gruplarından biri olma noktasına nasıl geldi?

ADELİDE O’NA DAR GELDİ
Murdoch, The Adelide News’u öylesine kârlı bir hale getirdi ki, artık Adelide kasabası ona yetmemeye başladı ve kasabanın dışına çıkması gerekti. Avustralya, İngiltere ve ABD’nin popüler ve geniş okur kitlesine sahip bazı gazetelerini satın alarak büyümesine hız kazandırdı. Murdoch’un bu hızlı yükselişi, bu yükselişini borçlu olduğu merhametsiz yönetim stili ve başarı hırsı sıklıkla tartışmalara neden oluyordu.

Londra’da sahip olduğu işlerdeki yolsuzlukları, istihdam fazlasını, boşa harcanan zamanı ve benzer sorunları yok etmeye çalışması onu sendikalarla karşı karşıya getirdi. Tavırları kendisini hedef alan pek çok protestoya ve imza kampanyasına neden oldu, ancak maliyetleri azaltma ve kârı artırma kararlılığı Murdoch’un sonunda kazanan olmasını sağladı. Rupert Murdoch, “Ben değişim için bir katalizörüm. 30 yıl boyunca, ardında bazı kirli şeyler bırakmadan başarılı olabilmek ve tüm bunların dışında kalabilmek mümkün değildir” diyordu.

MEDYA DEVLİĞİNE KOŞAR ADIM
60’larda Sydney’de The Mirror ile medya devi olma yolunda en büyük adımını atan Murdoch 1969’da The Sun’ı alarak sınırlarını genişletti. ABD’ye ilk adımını ise bir yıl sonra, 600 bin tirajlı New York Post’u satın alarak attı. İngiltere’de hakimiyetini 80’lerde kurdu. Times ve Sunday Times’ı alan Murdoch, özellikle televizyon yayıncılığı alanında ABD’de büyümek istiyordu. Bu yönde bir hamle yaptı ve 1985 yılında ABD vatandaşlığına geçti.

Hemen ardından 20th Century Fox’a yüzde 50 ortak olarak sinema endüstrisine girdi. Şirket, 1997 yılında en büyük bombasını patlattı; “Titanic” ile 2 milyar dolara yakın hasılat yaparak tarihe geçti.

Murdoch’un asıl hedefi 1986’da kurulan Fox ile CNN’i yerinden etmekti. Kafasına koyduğunu gerçekleştirmesiyle tanınan Murdoch, bu hedefine de 2002 yılında, günde 2,2 milyon izleyiciyle CNN’i geçerek ulaştı.



90’LARDA BORÇ BATAĞINDA
Bu arada The Sun 3,5 milyonluk tirajı ile İngiltere’de 1 numaraya yükselmişti. The Australian, Wellington Dominion gibi gazetelerle de Avustralya ve Yeni Zelanda’da ilk sıradaki yerlerini almıştı.

News Corporation’un büyüme hızı ve uydu yayıncılığına geçiş, büyük borçları da beraberinde getirdi. 90’lı yıllar Murdoch için çok iç açıcı geçmedi; medya devi borçlarını ödemekte zorlanıyordu. ABD’deki dergilerde sahip olduğu hisselerin çoğu kredi borçlarının bir kısmını kapatmak için satıldı. Murdoch imparatorluğunda işler ters gitmeye başlamıştı.

2000’DE YENİDEN İVME KAZANDI
Ama bu dönem çok uzun sürmedi ve medya devi Murdoch 2000’li yıllarda satınalmalarla büyümesine yeniden hız verdi.

Bu anlamda gerçekleştirdiği en dikkate değer hamle, 2005 Temmuz’unda, ABD’de en çok ziyaret edilen web siteleri arasında ilk 5’te yer alan MySpace.com’u satın almasıydı. Murdoch, bu satınalma ile birlikte internet pazarna da el atmış oldu.

Bunun hemen ardından Murdoch’un sahibi olduğu News Corporation, Atlantic Records’ın Başkanı Ahmet Ertegün ile birlikte Türkiye’de önemli bir satınalma gerçekleştirdi ve TGRT’nin yayın hakkını elinde bulunduran Huzur Radyo TV’yi yaklaşık 100 milyon dolar vererek aldı. Kanal şu anda yayın hayatına Fox TV olarak devam ediyor.

Murdoch, son olarak yine büyük bir adım attı ve 2007’nin Ağustos ayında uzun zamandır peşinde koştuğu The Wall Street Journal’ın sahibi oldu.




ETKİSİ TARTIŞILMAZ
Rupert Murdoch’un yüzlerce şirketi ve 50 bine yakın çalışanıyla medya ve eğlence endüstrisi üzerindeki büyük etkisi gerçekten de tartışma götürmez durumda. Neredeyse her önemli ülkede ve medya dalında bir yatırımı bulunuyor. Murdoch, şirketini hala daha ileri götümeye ve bugüne kadar Batılı medya şirketlerinin erişemediği, son derece kârlı bir pazar olan Çin’e doğru yol almayı hedefliyor.

1998 yılında 30 yıllık eşinden ayrılan Murdoch, şu anda kendisinden 40 yaş genç Wendi Deng ile evli. Deng, Murdoch ile evlenmeden önce, News Corporation’ın Asya uydu televizyonu departmanında çalışıyordu. Murdoch’lar şu anda New York’ta, çocukları Grace ve Chloe ile birlikte yaşıyor.



  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 1998 Şişli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0 212 213 32 05 | Haber Scripti: CM Bilişim