Eskişehir-İstanbul hattına 720 milyon dolar

Eskişehir-İstanbul hattına 720 milyon dolar

Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi'nin 2. etabını oluşturan Eskişehir-İstanbul hattının inşası için sağlanan finansmanın önü açıldı.

Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi'nin 2. etabını oluşturan Eskişehir-İstanbul hattının inşası için sağlanan finansmanın önü açıldı.

İhalesini China Railway Construction (CRCC)-China National Machinery Import&Export Corporation (CMC)-Cengiz İnşaat-IC İçtaş İnşaat Konsorsiyumu'nun kazandığı etap için Hazine ile kreditör Çin Eximbank arasında 720 milyon dolarlık kredi sözleşmesi 17 Temmuz'da imzalandı.

 

Bu etabın ikinci kreditörü Avrupa Yatırım Bankası (AYB) ile 550 milyon dolarlık kredi sözleşmesi de imzalandıktan sonra inşaata başlanacak. AYB ile de sözleşmenin kısa sürede imzalanması bekleniyor. Bakanlar kurulundan toplam 1 milyar 270 milyon dolarlık kredi için onay alındıktan sonra bu yıl içinde hattın inşaatına başlanarak 2010'a kadar tamamlanması hedefleniyor.

 

20 yıl vadeli kredi

 

İhalesi 2005'te yapılan ancak Kamu İhale Kurumu'na (KİK) takılan 2. etabın kredi sözleşmelerinin imzalanması, ihalenin yargıya taşınması nedeniyle bugüne kadar gecikti. KİK'nin ihaleyle ilgili durdurma kararına karşı konsorsiyumun, idari mahkemede açtığı davanın lehine sonuçlanmasıyla yargı süreci aşılmış ve kredilerin önü açılmış oldu.

 

Eskişehir-İstanbul Hızlı Tren Hattı için Çin Eximbankı'ndan 20 yıl vadeli olarak 720 milyon dolarlık kredi; AYB'den de yine 20 yıl vadeli 6 aylık libor artı 0,25'lik faiz oranıyla 550 milyon dolarlık kredi kullanılacak. Böylece 2. etap için kullanılacak toplam kredi 1 milyar 270 milyon dolar olacak. AYB kredisi 2. etabın yüzde 43,3'ünü, Çin kredisi ise yüzde 56,69'unu karşılayacak.

 

 

 

Onay seçim sonrasına kaldı

 

Devlet Demiryolları (TCDD) yetkilileri, kredi sözleşmelerinin bakanlar kurulu onayına sunulacağını kaydederek seçim süreci nedeniyle onay için bir süre beklenebileceğine dikkat çekti.

 

Ankara-Eskişehir hattıyla birlikte Hızlı Tren Projesi'nin toplamı için kullanılacak kredi miktarı ise 3.3 milyar dolar olacak. Alarko-OHL konsorsiyumunca ve İspanyol kredisiyle yapımı süren Ankara-Eskişehir hattını oluşturan 1. etabın 2008, 2. etabın ise 2010'da açılması bekleniyor. İlk projeksiyonlara göre 1. etabın 2006, 2. etabın ise 2008'da tamamlanması gerekirken sıkıntılar nedeniyle proje 2 yıl gecikmiş oldu. Proje tamamlandıktan sonra Ankara-İstanbul Hızlı Tren Hattı'ndan TCDD'nin yılda 9 bin kişi taşıyarak 326 milyon YTL gelir elde etmesi bekleniyor.

 

Seyahat süreleri ne kadar kısalacak

 

- Ankara-İstanbul hattında yolcu payı yüzde 10'dan yüzde 78'e çıkacak.

 

- Ankara-İstanbul hattında, demiryolu ile ortalama 7 saat, karayolu ile 5-6 saat, havayolu ile merkezden merkeze ve servis araçlarını kullanmak koşuluyla 3-4.5 saatlik seyir süresi, Ankara-İstanbul arası 3 saate, Ankara-Eskişehir arası l saate inecek.

 

- Ankara-İzmir hattındaki seyahat süresi de kısalacak.

 

- Ankara-Gebze 2 saat 30 dakikaya inecek.

 

- Hızlı Tren Projesi, Marmaray ile entegre edilerek Avrupa'dan Asya'ya kesintisiz yolcu taşımacılığı yapılacak.

 

- Türkiye yüksek hızlı tren teknolojisine sahip 8. ülke olacak.

 

- Saatte 250 kilometre hız yapılabilecek hattın uzunluğu 533 kilometre olacak.








HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.