• BIST 97.533
  • Altın 145,647
  • Dolar 3,5801
  • Euro 4,0019
  • İstanbul 17 °C
  • Ankara 9 °C

2. el araç rehberi

2. el araç rehberi
2. el otomobil alırken nelere dikkat etmeli ve nekadar dikkatli olmalısınız

Uzmanlar, kullanılmış otomobil alırken tam anlamıyla bir inceleme yapılması gerektiğini belirtiyorlar. Bunun için de basit çizik ve darbeleri görmek için mutlaka gün ışığı gerektiğini vurguluyorlar. Bu nedenle siz siz olun almak istediğini otomobili mutlaka gündüz gözüyle, açık bir alanda inceleyin.

DOĞRU FİYATI TESPİT EDİN
Beğendiniz modelin emsallerinin fiyatını gazete, internet siteleri ve galeriler vasıtasıyla öğrenin. Otomobili görmeye giderken kafanızda bir fiyat aralığı oluşacaktır. Böylece almak istediğiniz otomobilin haddinden daha fazla olup olmadığını anlayabilir ve satıcıyla buna göre pazarlık edebilirsiniz. Bilginiz ne kadar yüksek ise pazarlık gücünüz de o kadar yükselecektir.

KAPORTAYI KONTROL EDİN
Kullanılmış otomobillerde ilk kontrol edilecek boya ve kaportadır. Hiç boyanmamış ve fabrikadan çıktığı gibi korunmuş bir otomobil bulursanız şanslı sayılırsınız. Ama şehir içindeki küçük kazalar sebebiyle boyanan parçalardan dolayı da satın alma kararınızı değiştirmeyin. Ancak büyük boya işlemleri ciddi bir kazanın yaşandığını da gösterebilir. Uzmanlar otomobilin etrafında gezerek pas, çürük ve boya hataların görülebileceğini belirtiyorlar. Cam kenarını ve kapı açma kollarını, kilitlerini gözden geçirin. Buralardaki boya hatalarını ya da kauçuk-metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın. Bu tür izler, otomobilin tekrar boyandığını gösterir. Kapı iç kenarlarında kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı ve kapı fitili gibi yerlerde boya izleri arayın. Kaput bağlantı menteşelerindeki somunların kenarında boya sıyrılması veya yer değiştirme izlerine bakın. Uzmanlara göre, ayna ve kenar çıtaları, anten bağlantı yeri, tampon gibi yerlerde boya izlerinin olması, otomobilin boyasının orijinal olup olmadığını gösterir. Bunun yanında otomobilin çeki demiri gibi zor görülen kısımlarında unutulan bir bant da boya yapıldığının belirgin bir delilidir. Ayrıca piyasada satılan boya kontrolünde kullanılan elektronik aletleri de kullanabilirsiniz. Bu alet kaporta üzerinde gezdirilirken kalın tabakalara rastladığında uyarı vererek bu bölgenin boyalı olduğunu belirtir. Kaportayı incelerken, parçaların montajında kullanılan somunların değişip değişmediği kontrol edilmelidir. Araç bir hasar görmüşse veya araçta değişiklik yapılmışsa, bu otomobilin ek yerlerinde kullanılan elastiki fabrikasyon macunlara dikkat edilmesiyle anlaşılabilir. Uzmanlar, fabrikalarda puntolama sistemi robotlar tarafından yapıldığı için, kaportadaki bir değişiklikte ustanın elle aynı sonucu vermesinin mümkün olmadığını kaydederek, buradan otomobilin darbeli olup olmadığının kolayca anlaşılabileceğini bildiriyor. Kaportadaki çürük yerler fiberglas veya macunla kamufle edilebiliyor. Bu nedenle bir cisimle kaportaya vurarak gelen ses dinlenmeli. Saç tiz bir ses verirken, fiberglas daha tok bir sese sahip.

MOTORDA UZMANA DANIŞIN
İkinci el otomobil alırken en önemli kontrollerden birisi hiç kuşkusuz motor… Mümkünse bu parçanın tanıdık bir tamirci ile kontrol edilmesi en iyi yöntem. Bu sebeple, almayı düşündüğünüz otomobili ya servisine gösterin, veya yanınızda motordan anlayan bir ustayı götürün. Motor kaputu açıldığında, öncelikle motor kapağı açılıp yağ akıtması kontrol edilmeli ve contaların yağ sızdırıp sızdırmadığına bakılmalı. Otomobili çalıştırıp mutlaka motorun sesini dinleyin. Bu size motor hakkında referans olacaktır. Otomobili motoru soğukken çalıştırdığınızda rölantisi düzgünse ve uğultu yapmıyorsa bu iyiye işarettir. Motoru çalıştırdığınızda sesi dinlerken egzozun da patlak olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. Patlak veya aşınmış bir egzoz kendini hemen ele verir. Egzozdan çıkan mavi renkli gaz, motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir. Siyah renkli duman, motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğine işarettir. Yoğun beyaz duman ise silindirlere su karıştığını gösterir. Motorda kontrol edilecek bir diğer unsursa soğutma sistemi. Radyatörün ve motor hortumlarının su kaçırıp kaçırmadığı gözle bile anlaşılabilir. Bunun yanında eğer radyatör suyu paslı ve yağlıysa ciddi bir sorun olabilir. Alınacak otomobilin kaputunu kapatmadan önce aküsünün kontrol edilmesi gerekir. Akü başları okside olup yağlanmış ise bu akünün ömrünün azaldığına işaret eder.

DOLANDIRICILARA DİKKAT!
Uzmanlar ikinci el otomobil alacakları çalıntı otomobillere karşı uyarıyor. Otomobilin çalıntı olup olmadığını anlamak için, ruhsattaki bilgilerle şase ve motor numaralarının karşılaştırılması gerekiyor. Bunun yanında sadece bu kontroller de otomobilin çalıntı olmadığını kanıtlayamıyor. Bazı otomobiller, Türkiye'ye kaçak olarak sokulabiliyor. Bu sebeple, Avrupa otomobil alırken gümrük kağıdının veya ithal belgesinin mutlaka kontrol edilmesi gerekiyor. Çünkü ruhsat sahte olabiliyor. Ayrıca, otomobilin hacizli olup olmadığı ve vergi borçlarını da araştırmayı unutmayın.

SÜRÜŞ TESTİ
Alım işleminden önde beğendiğini otomobille mutlaka kısa bir sürüş testi yapın. Bu test için uzmanların önerilerine kulak verin: “Otomobili 1. vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın. Otomobil hareket ederse el freni çalışmıyor demektir. Hareket etmezse, el frenini indirip hareket edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajda problem olabilir. Otomobili sürün ve sesini dinlemeye çalışın. Olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın. Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin. Aks uçları aşınmışsa, dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir. Düz bir hatta giderken kontrollü şekilde direksiyon bırakıldığında, otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun olabilir. Düzgün yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa, lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız, arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır".

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Şişlili Kadınlar, Dünya Kadınlar Günü'nü Muazzez Ersoy ile Kutladılar10 Mart 2011 Perşembe 00:00
  • Şişli'de Dünya Kadınlar Günü Kutlaması07 Mart 2011 Pazartesi 00:00
  • BURCUNUZ VE SİZ06 Eylül 2010 Pazartesi 00:00
  • En çok merak edilen 25 soru20 Haziran 2009 Cumartesi 00:00
  • Yılın En İyi Show’u Bu Haftasonu Cemil Topuzlu`da19 Haziran 2009 Cuma 00:00
  • Formula 1 Türkiye ayağı tehlikede08 Haziran 2009 Pazartesi 00:00
  • Hadise, en yakın rakibini 10'a katladı24 Nisan 2009 Cuma 00:00
  • Hadise Makedonya'yı coşturdu!09 Nisan 2009 Perşembe 00:00
  • İstanbul'da semt adları nerden geliyor?11 Mart 2009 Çarşamba 00:00
  • Kadınlara, Özel Gömlek Hediye Edilir Mi?07 Şubat 2009 Cumartesi 00:00
  • Tüm Hakları Saklıdır © 1998 Şişli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : 0 212 213 32 05 | Haber Scripti: CM Bilişim